Huh? Wauw! Speldoel(en)
MISSIE van The United People of Earth
'Den Oorlogsverklaering' dan wel 'Den Feestverklaering'
De Spelmissie (oftewel de Speldoelen) wordt uitgewerkt in een drieluik:
Algemeen
Specifiek
Gedetailleerd*
(*op wetenschappelijke basis van de pedagogiek, ontwikkelingspsychologie en sociologie)
Algemene (spel)doel
Voor de grap: Den Oorlog
verklaren aan Den Oorlog door er een FEESTJE van te maken*
Serieus: De creatieve strijd aangaan met psychologische oorlogsvoering**
* Met als doel dus Wereldvrede Ooit,
beter laat dan nooit ;)
** Pesten, discriminatie / racisme
{evt. uitmondend in (verbaal / fysiek) geweld}
Het Vredesmodel
Als algemene uitgangspunt inzake (psychologische) oorlog en vrede, geldt Het Vredesmodel. Daarin wordt een verschil gemaakt tussen twee persoonlijke niveaus en negen maatschappelijke niveaus. Die gelden niet voor een heel land (behalve de wapenstilstand), maar voor (alle mogelijke) situaties binnen een land. Vrede 2.0 staat symbool voor 'vrede in majeur', vrede 1.0 betreft 'vrede in mineur' (bv. een situatie waarin iemand gepest wordt of een hulpverlener wordt aangevallen).

De twee persoonlijke niveaus Vrede 2.5 (een knuffel) en
Vrede 3.0 (intimiteit & seksualiteit) kunnen nog steeds
plaatsvinden in een maatschappij die verwikkeld is geraakt in een
oorlog. Het minimale maatschappelijke (spel)doel is Vrede 1.0 (vrede
'in mineur') en het hoogste maatschappelijke (spel)doel is Vrede 2.0
(vrede 'in majeur'). Oftewel, samen op weg naar de pestvrije generatie: Nederland 2.0 als voorbeeldland voor onze heele
weereld, aan de hand van
Huh? Wauw! The
Official Game Of Life®.
Specifieke doelen
Waar we specifiek tegen en voor 'vechten' / 'strijden' als United People: De tien aspecten

Creatieve 'Wapens'
De pen, die sterker zou moeten zijn dan het zwaard, potloden, penselen, film- en fotocamera's, muziekinstrumenten en zelfs onze eigen stem zijn te zien als weapons of mass construction (versus weapons of mass destruction) in de creatieve strijd voor een nog betere wereld, die begint in eigen stad en land!
De Creatieve 'Strijdwijze'
De 'speelwijze' ( = 'levenswijze') die wordt voorgestaan binnen 'Het Officiële Spel Des Levens':

Gedetailleerde (wetenschappelijke) doelen als mensheid
Tenslotte zijn er gedetailleerde, wetenschappelijk gefundeerde ontwikkelingsdoelen als mensheid te onderscheiden op het gebied van sociale competenties (zoals vertrouwen en respect), op basis van de pedagogiek, de ontwikkelingspsychologie en de sociologie. Die ontstaan vanzelf, door theorieën die thans betrekking hebben op individuele burgers (vanuit de pedagogiek en de ontwikkelings-psychologie) en op een multiculturele samenleving (sociologie), te bezien door een 'holistische bril' (meta-perspectief). Daardoor ontstaat een (nieuw, holistisch) wetenschappelijk gefundeerd, normatief perspectief op onze ontwikkeling als menselijke soort. Het gaat daarbij om een simpele (revolutionaire) theoretische vertaalslag van bestaande sociaal wetenschappelijke theorieën.
Het moet gezegd dat deze resultaten van
wetenschappelijk onderzoek, wel 'gekleurd zijn' want voortkomen uit
Westers georiënteerd (Joods-Christelijk beïnvloed) denken. Dat valt
ook terug te vinden in de Verklaring van de Rechten van de Mens, het
uitgangspunt van de wetenschappelijke opvattingen omtrent welke
sociale competenties jeugdigen zich moeten eigen maken om als 'goed
burger' mee te komen (zichzelf 'te sturen') in een complexe moderne
multiculturele samenleving.
Vanuit de pedagogiek & ontwikkelingspsychologie
Als je de pedagogische wetenschap zélf holistisch benadert (in plaats van holistische pedagogiek te bedrijven waarbij je met een holistische blik naar opgroeiende individuen kijkt, wat op zich een goed idee lijkt), dan kom je uit op pedagogiek en psychologie met oog op onze ontwikkeling als mensheid en daarmee op 'onze sociale competenties als mensheid'. Dit is een revolutionaire term en invalshoek. Onze sociale competenties als mensheid geven een wetenschappelijk gefundeerde leidraad met oog op hoe wij ons als mensheid behoren te gedragen ten opzichte van onszelf als groep (bijvoorbeeld: onszelf respecteren) – en daarmee hoe wij ons allen behoren te gedragen ten opzichte van elkaar als groepsleden (namelijk in dit geval: elkaar respecteren). Dat zou nogal wat moeten zijn, want dit is van oudsher het gebied van religie. Maar door een holistisch perspectief te gebruiken, ontstaat in wezen niet alleen (sociaal) wetenschappelijke bewijsvoering voor wat in principe alle religies nastreven (goed gedrag en een vreedzame wereld), het geeft ook een wetenschappelijk fundament voor de (wellicht ietwat verloren gegane) 'hippie-idealen' uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Misschien dat deze wetenschappelijke invalshoek, ons allen kan helpen.
De sociale competenties zijn ingedeeld in vier componenten: attitude, kennis, reflectie en vaardigheden. Er zijn drie categorieën. In de derde categorie is iedere competentie verwerkt tot de gewenste wederzijdse actie: 'werken aan de bevordering / het vergroten van' ( < ).
Aan de tabel zijn enkele competenties toegevoegd die niet naar voren kwamen in de bron (*).

Vanuit de sociologie
Ook de sociologie valt holistisch (vanuit een overkoepelend / meta-perspectief) te benaderen. Begrippen die gelden voor een land als Nederland, worden dan ineens geldig voor onze ontwikkeling als groep / 'samenleving' van acht miljard zielen. Wenselijke nationale doelen worden door de 'holistische vertaalslag' ineens als wereldwijd wenselijk bestempeld. Waarmee ze algemeen richtinggevend zijn aan ons als wereldsamenleving, die echter eigenlijk niet als zodanig bestaat. Er is namelijk officieel geen sprake van onszelf als wereldbevolking, omdat we onze wereld niet officieel bewonen = bevolken. De wereld is compleet genationaliseerd en daarmee weggepoetst, weggetoverd als plaats om te leven. Niemand heeft in een officieel identiteitsbewijs (zoals een paspoort of rijbewijs) dat officieel stelt wie jij bent en waar je vandaan komt, vastgesteld staan dat hij of zij een MENS is die op AARDE geboren is en daar woont (so join The United People today!)
De
drie (sociologische) samenlevingsdoelen
die The United People (in navolging van The United Planets) voorstaat
met oog op zowel alle afzonderlijke samenlevingen als onze mondiale
samenleving van wereldburgers (die dus pas zogenaamd officieel
gestalte krijgt via het lidmaatschap van The United People of Planet
Earth), hebben betrekking op drie componenten:
1 De sociale samenhang (cohesie)
2 Integratie
3 Participatie
