Wetenschappelijke ontwikkelingsdoelen als mensheid

03-10-2025

Door: drs. Joost Ommekeer
Afgestudeerd pedagoog aan de universiteit van Sleutelstad Leiden


Er zijn wetenschappelijk gefundeerde ontwikkelingsdoelen als mensheid te onderscheiden op het gebied van sociale competenties (zoals vertrouwen en respect), op basis van de pedagogiek, de ontwikkelings-psychologie en de sociologie. Die ontstaan vanzelf, door theorieën die thans betrekking hebben op het opgroeien en opvoeden van individuele burgers (vanuit de pedagogiek en de ontwikkelingspsychologie) en op een multiculturele samenleving (sociologie), te bezien door een 'holistische bril' (meta-perspectief). Daardoor ontstaat een (nieuw, holistisch) wetenschappelijk gefundeerd, normatief perspectief op onze ontwikkeling als menselijke soort. Het gaat daarbij om een simpele (revolutionaire) theoretische vertaalslag van bestaande sociaal wetenschappelijke theorieën.

Het moet gezegd worden dat resultaten van wetenschappelijk onderzoek wel 'gekleurd zijn', want voortkomen uit (in dit geval) Westers georiënteerd (Joods-Christelijk beïnvloed) denken. Dat valt ook terug te vinden in de Verklaring van de Rechten van de Mens, het uitgangspunt van de wetenschappelijke opvattingen omtrent welke sociale competenties jeugdigen zich moeten eigen maken om als 'goed burger' mee te komen (zichzelf 'te sturen') in een complexe moderne multiculturele samenleving.

Vanuit de pedagogiek & ontwikkelingspsychologie

Als je de pedagogische wetenschap zélf holistisch benadert (in plaats van holistische pedagogiek te bedrijven waarbij je met een holistische blik naar opgroeiende individuen kijkt, wat op zich een goed idee lijkt), dan kom je uit op pedagogiek en psychologie met oog op onze ontwikkeling als mensheid en daarmee op 'onze sociale competenties als mensheid'. Dit is een revolutionaire term en invalshoek. Onze sociale competenties als mensheid geven een wetenschappelijk gefundeerde leidraad met oog op hoe wij ons als mensheid behoren te gedragen ten opzichte van onszelf als groep (bijvoorbeeld: onszelf respecteren) – en daarmee hoe wij ons allen behoren te gedragen ten opzichte van elkaar als groepsleden (namelijk in dit geval: elkaar respecteren). Dat zou nogal wat moeten zijn, want dit is van oudsher het gebied van religie. Maar door een holistisch perspectief te gebruiken, ontstaat in wezen niet alleen (sociaal) wetenschappelijke bewijsvoering voor wat in principe alle religies nastreven (goed gedrag en een vreedzame wereld), het geeft ook een wetenschappelijk fundament voor de (wellicht ietwat verloren gegane) 'hippie-idealen' uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Misschien dat deze wetenschappelijke invalshoek, ons allen kan helpen.

De sociale competenties zijn ingedeeld in vier componenten: attitude, kennis, reflectie en vaardigheden. Er zijn drie categorieën. In de derde categorie is iedere competentie verwerkt tot de gewenste wederzijdse actie: 'werken aan de bevordering / het vergroten van' ( < ).

Aan de tabel zijn enkele competenties toegevoegd die niet naar voren kwamen in de bron (*).  

Wanneer je dus bijvoorbeeld de competentie 'zelfbeeld' bekijkt door de bril van de mensheid, dan betekent het dat wij als mensheid een positief zelfbeeld dienen te hebben. En dat betekent, dat wij er allen een positief beeld op na dienen te houden van elkaar als mensen. En DAT betekent een humanistische conclusie die overeenstemt met het aloude hippie ideaal en dus nu een wetenschappelijke gefundeerde veroordeling van racisme en discriminatie en het eventueel daarbij behorende geweld.
 

Vanuit de sociologie

Ook de sociologie valt holistisch (vanuit een overkoepelend / meta-perspectief) te benaderen. Begrippen die gelden voor een land als Nederland, worden dan ineens geldig voor onze ontwikkeling als groep / 'samenleving' van acht miljard zielen. Wenselijke nationale doelen worden door de 'holistische vertaalslag' ineens als wereldwijd wenselijk bestempeld. Waarmee ze algemeen richtinggevend zijn aan ons als wereldsamenleving, die echter eigenlijk niet als zodanig bestaat. Er is namelijk officieel geen sprake van onszelf als wereldbevolking, omdat we onze wereld niet officieel bewonen = bevolken. De wereld is compleet genationaliseerd en daarmee weggepoetst, weggetoverd als plaats om te leven. Niemand heeft in een officieel identiteitsbewijs (zoals een paspoort of rijbewijs) dat officieel stelt wie jij bent en waar je vandaan komt, vastgesteld staan dat hij of zij een MENS is die op AARDE geboren is en daar woont (so join The United People today!)

De drie (sociologische) samenlevingsdoelen die The United People (in navolging van The United Planets) voorstaat met oog op zowel alle afzonderlijke samenlevingen als onze mondiale samenleving van wereldburgers (die dus pas zogenaamd officieel gestalte krijgt via het lidmaatschap van The United People of Planet Earth), hebben betrekking op drie componenten:

1 De sociale samenhang (cohesie)

2 Integratie

3 Participatie